Regulamin organizacyjny

Wąbrzeźno 01/07/2010

Rozdział I – Postanowienia ogólne

§ 1

Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Wąbrzeźnie działa w szczególności na podstawie:

1. ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2007 r., Nr 121, poz. 842, z późn. zm.),

2. zarządzenia nr 1 Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie organizacji wojewódzkich, powiatowych i granicznych inspektoratów weterynarii (Dz. Urz. Min. Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nr 3, poz. 3),

3. niniejszego regulaminu.

§ 2

1. Regulamin Organizacyjny, zwanym dalej Regulaminem, określa szczegółową organizację i tryb pracy Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Wąbrzeźnie oraz szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych i stanowisk wchodzących w skład Inspektoratu.

2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) powiecie, należy przez to rozumieć powiat wąbrzeski,
2) Powiatowym Lekarzu, należy przez to
3) Inspektoracie, należy przez to rozumieć Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Wąbrzeźnie,
4) Komorkach organizacyjnych, należy przez to rozumieć zespoły, samodzielne stanowiska pracy oraz pracownie określone w rozdziale IV Regulaminu,
5) kierowniku, należy przez to rozumieć osobę kierującą zakładem, pracownią, zespołem a w przypadku zespołu ds. zdrowia i ochrony zwierząt oraz ds. bezpieczeństwa żywności, pasz oraz ubocznych produktów zwierzęcych koordynatorów, starszych inspektorów weterynarii, a w razie ich braku inspektorów weterynaryjnych.

§ 3

1. Inspektoratem kieruje Powiatowy Lekarz.

2. Inspektorat zapewnia obsługę realizacji zadań Powiatowego Lekarza:
1) wynikających z ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej,
2) jako dysponenta środków budżetowych na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych,
3) wynikających z odrębnych ustaw.

3. Inspektorat jest państwową jednostką budżetową.

4. Terenem działania Inspektoratu jest obszar powiatu,

5. Siedziba Inspektoratu mieści się w Wąbrzeźnie przy ulicy Wolności 44.

Rozdział II – Organizacja Inspektoratu

§ 4

1. Komórkami organizacyjnymi, z wyłączeniem samodzielnych stanowisk pracy, kierują kierownicy.

2. W zespołach, o którym mowa w §, 11 i 12, kierownikiem może być starszy inspektor weterynaryjny, a w razie jego braku inspektor weterynaryjny.

3. Schemat organizacyjny Inspektoratu przedstawia załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu

Rozdział III – Zasady realizacji zadań i kierowania pracą Inspektoratu

§ 5

1. Powiatowy Lekarz wykonuje zadania przy pomocy Zastępcy Powiatowego Lekarza.

2. Do kompetencji Powiatowego Lekarza należy w szczególności:
1) zatwierdzanie planów finansowych w zakresie dochodów i wydatków, nadzorowanie ich wykonania oraz dysponowanie środkami budżetowymi i pozabudżetowymi,
2) reprezentowanie Inspektoratu na zewnątrz, występowanie z wnioskami, projektami i opiniami wyrażającymi stanowisko Inspektoratu oraz składanie innych oświadczeń woli w sprawach Inspektoratu,
3) wykonywanie obowiązków i uprawnień zwierzchnika służbowego pracowników Inspektoratu, zgodnie z przepisami prawa pracy i przepisami odrębnymi, w tym ustalanie zakresów czynności pracowników Inspektoratu,
4) udzielanie pisemnych upoważnień do wykonywania określonych czynności lub podpisywania pism oraz pełnomocnictw do dokonywania czynności prawnych,
5) zapewnienie funkcjonowania adekwatnej i skutecznej kontroli zarządczej,
6) zapewnienie przestrzegania ładu i porządku, przepisów przeciwpożarowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w Inspektoracie.

§ 6

1. W przypadku nieobecności lub nieobsadzenia stanowiska Powiatowego Lekarza działalnością Inspektoratu kieruje Zastępca Powiatowego Lekarza.

2. W przypadku nieobecności lub nieobsadzenia stanowiska Powiatowego Lekarza Weterynarii i jego Zastępcy działalnością Inspektoratu kieruje pisemnie upoważniony przez Powiatowego Lekarza pracownik.

3. Powiatowemu Lekarzowi bezpośrednio podlega:
1) Zastępca Powiatowego Lekarza Weterynarii
2) Zespół do spraw bezpieczeństwa żywności i pasz oraz ubocznych produktów zwierzęcych
3) Zespół do spraw finansowo – księgowych
4) Zespół do spraw administracyjnych

4. Zastępcy Powiatowego Lekarza bezpośrednio podlega:
1) Zespół do spraw zdrowia i ochrony zwierząt,

§ 7

1. Kierownicy odpowiadają za:
1) należyte zorganizowanie pracy zespołu i zapoznanie podległych pracowników z obowiązującymi przepisami prawa,
2) porządek i dyscyplinę pracy,
3) merytoryczną i formalno-prawną poprawność załatwianych spraw.

2. Kierownicy dokonują podziału zadań dla poszczególnych pracowników kierowanych przez nich komórek organizacyjnych oraz ustalają na piśmie propozycje zakresów obowiązków, które przedkładają Powiatowemu Lekarzowi do zatwierdzenia.

§ 8

1. Projekty pism, dokumentów, umów, porozumień, decyzji administracyjnych i aktów prawnych wydawanych przez Powiatowego Lekarza opracowuje właściwa komórka organizacyjna, z której zakresem działania związane jest pismo, akt prawny, dokument, porozumienie, decyzja administracyjna.

2. Projekty aktów prawa wewnętrznego winny być przygotowane ze szczególną starannością oraz odpowiadać zasadom techniki prawodawczej.

3. Projekty aktów prawa wewnętrznego, umów, porozumień oraz pism procesowych, powinny być parafowane przez:
1) pracownika zajmującego się sprawą,
2) kierownika zespołu, z którego zakresem działania związany jest akt prawny,
3) głównego księgowego – w przypadku, gdy treść aktu dotyczy budżetu lub ma powodować skutki finansowe,
4) radcę prawnego pod względem formalno-prawnym i redakcyjnym. Z uwagi na brak samodzielnego stanowiska do spraw obsługi prawnej wszelkie akty prawa wewnętrznego parafuje Powiatowy Lekarz Weterynarii

4. Projekty innych pism i dokumentów powinny być parafowane przez:
1) pracownika zajmującego się sprawą,
2) kierownika komórki organizacyjnej, z którego zakresem działania związany jest dokument,
3) głównego księgowego – w przypadku, gdy treść pisma czy dokumentu dotyczy budżetu lub ma powodować skutki finansowe.

5. Przelewy, czeki i inne dokumenty obrotu pieniężnego i materiałowego, jak również inne dokumenty o charakterze rozliczeniowym, stanowiącym podstawę do otrzymania lub wydatkowania środków pieniężnych Inspektoratu podpisują:
1) Powiatowy Lekarz lub jego zastępca lub osoba, o której mowa w §, 13 ust. 3, po uzyskaniu odpowiedniego upoważnienia oraz
2) Główny Księgowy lub jego zastępca albo inny pracownik zastępujący Głównego Księgowego w czasie jego nieobecności, pisemnie upoważniony przez Powiatowego Lekarza.

6. Podpisujący i parafujący pisma odpowiadają za ich merytoryczną treść, formę, a także za zgodność z przepisami prawa oraz z interesem publicznym.

§ 9

Pracownicy Inspektoratu podpisują pisma, decyzje (w tym decyzje administracyjne) i inne dokumenty w sprawach, do załatwienia, których zostali imiennie upoważnieni przez Powiatowego Lekarza.

§ 10

1. Symbolikę oznaczania pism wychodzących z poszczególnych komórek organizacyjnych i stanowisk pracy określa załącznik nr 2.

2. Obieg dokumentacji wewnętrznej Inspektoratu ustala w drodze instrukcji kancelaryjnej Powiatowy Lekarz.

Rozdział IV – Szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych

§ 11

1. Do zadań zespołu do spraw zdrowia i ochrony zwierząt należy:

a) przyjmują zgłoszenia i zawiadomienia o podejrzeniu wystąpienia choroby zakaźnej zwierząt,
b) w miejscach utrzymywania i przebywania zwierząt prowadzą dochodzenie epizootyczne w celu wykrycia bądź wykluczenia choroby zakaźnej zwierząt, podlegającej obowiązkowi zwalczania, rejestracji i monitorowania, pobierają i wysyłają próby do celów diagnostycznych w ramach urzędowo prowadzonych badań laboratoryjnych w trybie przepisów o zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt w szerokim rozumieniu, w tym badań monitoringowych i kontrolnych ,
c) nadzorują i prowadzą czynności w zakresie zwalczania chorób zakaźnych zwierząt w miejscach ich utrzymywania i przebywania, w tym w ogniskach chorób, a w szczególności nadzorują wykonywanie nakazów i zakazów Powiatowego Lekarza Weterynarii,
d) nadzorują wykonywanie w w/w miejscach czynności o charakterze profilaktycznym i zapobiegającym chorobom zakaźnym zwierząt i zoonozom,
e) realizują czynności w zakresie sprawozdawczości prowadzonych i załatwianych spraw oraz sporządzają i prowadzą wszelką stosowną dokumentację wykonywanych zadań ,
f) kontrolują merytoryczna dokumentacji podstawowej prowadzonej przy badaniach monitoringowych oraz jej zgodności z fakturami i rachunkami wystawianymi przez lekarzy wykonujących badania oraz czynności zlecone zgodnie z ustawą
g) kontrolują identyfikację zwierząt gospodarskich w gospodarstwach oraz ich rejestrację wg osobnych przepisów, w tym oznakowanie zwierząt oraz zaopatrzenie ich w dokumenty weterynaryjne ,
h) kontrolują w gospodarstwach przestrzeganie minimalnych warunków utrzymywania zwierząt gospodarskich ( dobrostan zwierząt )
i) aktualizują plany gotowości na wypadek zagrożenia wystąpienia chorób zakaźnych zwalczanych z urzędu.

2. W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1 wchodzi:

1) Zastępca Powiatowego Inspektoratu- koordynator zespołu,
2) Starszy inspektor weterynaryjny ds. higieny materiału biologicznego i ochrony zwierząt,

§ 12

1. Do zadań zespołu do spraw bezpieczeństwa żywności, pasz oraz ubocznych produktów zwierzęcych należy:

a) kontrolują w zakładach produkcyjnych, gospodarstwach, punktach skupu, sprzedaży i odbioru, środkach transportu żywności oraz we wszystkich innych miejscach prowadzenia poniższej działalności nadzorowanej spełnianie i bieżące przestrzeganie wymagań weterynaryjnych określonych dla szeroko rozumianej produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego, przeznaczonych do spożycia przez ludzi i wprowadzania ich do obrotu na rynek wewnątrzkrajowy ( w tym w ramach sprzedaży bezpośredniej i działalności marginalnej, lokalnej i ograniczonej), do handlu na rynki wspólnotowe i na rynki państw trzecich przez podmioty zajmujące się:
– ubojem zwierząt rzeźnych,
– rozbiorem i przetwórstwem ich mięsa,
– produkcją mięsa mielonego i produktów mięsnych nie poddanych obróbce termicznej,
– skupem zwierząt łownych,
– pozyskiwaniem, odbiorem, sprzedażą i przetwórstwem mleka surowego, ryb, jaj konsumpcyjnych i innych produktów pochodzenia zwierzęcego, a także ich przechowywaniem, przepakowywaniem i transportem ,
b) kontrolują zaopatrywanie produktów pochodzenia zwierzęcego w wymagane dokumenty weterynaryjne, w szczególności w handlowe dokumenty identyfikacyjne, świadectwa zdrowia i inne oraz przestrzeganie wymagań w zakresie znakowania i pakowania tych produktów ,
c) kontrolują warunki, tryb i realizację kontroli wewnętrznej w zakładach produkcyjnych, w tym przestrzeganie zasad i funkcjonowanie systemu kontroli HACCP,
d) kontrolują prawidłowość sposobu badania przed, i poubojowego zwierząt rzeźnych i ich mięsa, mięsa zwierząt łownych oraz postępowania z rybami, jajami konsumpcyjnymi, gotowymi produktami pochodzenia zwierzęcego oraz z produktami ubocznymi pochodzenia zwierzęcego, powstającymi przy produkcji i pozyskiwaniu żywności oraz nadzorują prawidłowe sporządzanie i prowadzenie dokumentacji związanej z ubojem, rozbiorem i przetwórstwem mięsa zwierząt rzeźnych, w tym dzienników badania ,
e) realizują czynności w zakresie sprawozdawczości prowadzonych i załatwianych spraw oraz sporządzają i prowadzą wszelką stosowną dokumentację wykonywanych zadań ,
f) gromadzą i przekazują informacje dotyczące higieny żywności pochodzenia zwierzęcego oraz pobierają próby do badań laboratoryjnych w ramach urzędowych badań monitoringowych i kontrolnych surowców i produktów w zakresie bezpieczeństwa żywności pochodzenia zwierzęcego i zapewnienia jej właściwej jakości zdrowotnej ,
g) prowadzą rejestr podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną oraz ewidencję terenowych obwodów badania zwierząt i mięsa ,
h) realizują zadani wynikające z ustawy o paszach oraz rozporządzeń
i) realizują zadania wynikające z Krajowego Planu Kontroli Urzędowej Pasz
j) raportują wyniki urzędowej kontroli pasz, prowadzenie rejestrów i wykazów podmiotów objętych nadzorem zgodnie z ustawą o paszach i rozporządzeniem
k) nadzór nad organizmami genetycznie modyfikowanymi stosowanymi w paszach nadzór nad stosowaniem dodatków paszowych zgodnie z rozporządzeniem, nadzór nad obrotem paszami
l) aktualizacja powiatowego planu gotowości na wypadek wystąpienia zagrożeń w zakresie pasz
ł) nadzorują wytwórnie pasz stosującymi dozwolone białka pochodzenia zwierzęcego
m) nadzorują zakłady produkujące karmy dla zwierząt domowych, nadzór nad hurtowniami karm dla zwierząt domowych
n) nadzorują zbieranie, transportowanie, przetwarzanie, spalanie ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego zgodnie z rozporządzeniem
o) nadzorują uboczne produkty pochodzenia zwierzęcego pochodzącymi ze środków transportu międzynarodowego (jeśli dotyczy) nadzór nad podmiotami wykorzystującymi uboczne produkty pochodzenia zwierzęcego, zgodnie z art. 23 rozporządzenia, nadzór nad rolniczym wykorzystaniem mączek mięsno-kostnych jako polepszaczy gleby oraz podmiotami stosującymi polepszacze gleby

2. W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1 wchodzi:
1) Powiatowy Lekarz Weterynarii, koordynator zespołu
2) Inspektor weterynaryjny ds. środków żywienia zwierząt oraz nadzoru nad ubocznymi produktami zwierzęcymi

§ 13

1. Do zadań zespołu do spraw finansowo, księgowych należy:

a) planowanie finansowe dochodów i wydatków budżetowych dla Inspektoratu
b) przygotowywanie decyzji dotyczących zmian w planowaniu
c) prowadzenie rachunkowości Inspektoratu zgodnie z ustawą z dn. 29 września 1994r. o rachunkowości, a w szczególności:
opracowywanie zasad (polityki) rachunkowości Inspektoratu, prowadzenie na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym, wycena aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego
,sporządzanie sprawozdań finansowych
,gromadzenie oraz przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą
d) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi
e) dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym
f) dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych
g) prowadzenie ksiąg inwentarzowych dla środków trwałych oraz naliczanie amortyzacji i umorzeń środka trwałego
h) sporządzanie list płac dla pracowników Inspektoratu
i) naliczanie i wypłata pracownikom zasiłków należnych z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
j) naliczanie i potrącanie w listach płac podatku dochodowego od osób fizycznych, od wynagrodzeń wypłacanych pracownikom oraz prowadzenie rozliczeń podatkowych z Urzędem Skarbowym
k) prowadzenie spraw związanych z egzekucją należności pieniężnych Inspektoratu
l) wydawanie zaświadczeń do celów emerytalno-rentowych i innych o wypłacanych wynagrodzeniach
m) sporządzanie sprawozdawczości finansowej Inspektoratu
n) współdziałanie z Wojewódzkim Inspektoratem Weterynarii w zakresie planowania i sprawozdawczości
o) sporządzanie zbiorczej sprawozdawczości Inspektoratu, wynikającej z obowiązków dysponenta III stopnia
p) prowadzenie obsługi finansowej i ewidencji księgowej zakładowego funduszu świadczeń socjalnych
q) wysyłanie zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego nowo zatrudnionych pracowników, członków ich rodzin do ubezpieczenia zdrowotnego, zmian danych osób ubezpieczonych oraz wyrejestrowywanie z ubezpieczeń pracowników, z którymi rozwiązano stosunek pracy

2. Główny księgowy odpowiada w szczególności za przestrzeganie przepisów zawartych w ustawie o finansach publicznych i w ustawie o rachunkowości oraz realizację zadań w zakresie gospodarki finansowej Inspektoratu i w zakresie rachunkowości

3. W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1 wchodzi:

1) Główny księgowy
2) Referent ds. księgowych

§ 14

1. Do zadań zespołu do spraw administracyjnych: należy:

a) – wysyła i przyjmuje korespondencję i przesyłki, powiela pisma ,
b) – prowadzi rejestr pism wpływających i wychodzących,
c) – przyjmuje interesantów Powiatowego Lekarza Weterynarii i udziela im informacji
lub kieruje do właściwych zespołów i stanowisk pracy ,
d) – obsługuje kserokopiarkę, faks, łączy rozmowy telefoniczne ,
e) – prowadzi obsługę kasową ,
f) – prowadzi archiwum zakładowe Powiatowego Inspektoratu Weterynarii ,
g) – prowadzi ewidencję bloczków mandatowych oraz sprawozdawczość w zakresie
postępowania mandatowego,
h) – prowadzi ewidencję przebiegu pojazdów służbowych oraz ewidencję zużycia
paliwa do tych pojazdów ,
i) – prowadzi ewidencję upoważnień i legitymacji służbowych pracowników
Powiatowego Inspektoratu Weterynarii ,
j) – prowadzi magazyn jednostki , w tym ewidencjonuje jego stan ,
k) – gospodaruje drukami ścisłego zarachowania, w tym ewidencjonuje je ,
l) -prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy i przestrzeganiem przepisów przeciwpożarowych
m) -kontrola stanu i uzupełnianie wyposażenia zaplecza socjalnego, zaopatrywanie pracowników w odzież ochronną i w inne środki ochrony osobistej oraz zapewnianie potrzebnych szkoleń pracowniczych
n) -zaopatrywanie stanowisk pracy w Powiatowym Inspektoracie Weterynarii w niezbędne wyposażenie i materiały biurowe oraz w inny sprzęt, niezbędny od jego funkcjonowania i dbałość o jego prawidłową eksploatację,
o) -czuwanie nad racjonalnym i oszczędnym gospodarowaniem mieniem, sprzętem, wyposażeniem Powiatowego Inspektoratu Weterynarii i zapewnienie konserwacji, stosownych przeglądów technicznych i remontów instalacji, sprzętu i aparatury,
p) – sporządzanie list płac dla pracowników Inspektoratu
q) – naliczanie i wypłata pracownikom zasiłków należnych z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
r) – naliczanie i potrącanie w listach płac podatku dochodowego od osób fizycznych, od wynagrodzeń wypłacanych pracownikom oraz prowadzenie rozliczeń podatkowych z Urzędem Skarbowym
s) – prowadzenie spraw związanych z egzekucją należności pieniężnych Inspektoratu
t) – wydawanie zaświadczeń do celów emerytalno-rentowych i innych o wypłacanych wynagrodzeniach
u) – wysyłanie zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego nowo zatrudnionych pracowników, członków ich rodzin do ubezpieczenia zdrowotnego, zmian danych osób ubezpieczonych oraz wyrejestrowywanie z ubezpieczeń pracowników, z którymi rozwiązano stosunek pracy
v) Sporządzanie ewidencji emitowanych zanieczyszczeń i wyliczanie opłat za wprowadzanie substancji zanieczyszczających do powietrza, gospodarka odpadami
w) prowadzenie spraw związanych z naborem w służbie cywilnej, w tym: przygotowywanie informacji o wolnych stanowiskach w służbie cywilnej oraz ich upowszechnianie, sporządzanie list kandydatów na wolne miejsca pracy w Inspektoracie oraz informacji o wynikach naboru
z) prowadzenie spraw związanych z nawiązywaniem, trwaniem i ustaniem stosunku pracy pracowników Inspektoratu, prowadzenie akt osobowych pracowników Inspektoratu, prowadzenie spraw związanych z doskonaleniem zawodowym i podnoszeniem kwalifikacji przez pracowników
 wnioskowanie na podstawie posiadanej dokumentacji o wypłatę przysługujących pracownikom nagród jubileuszowych oraz innych świadczeń zgodnie z obowiązującymi przepisami, ewidencjonowanie obecności i miesięczne rozliczanie czasu pracy pracowników Inspektoratu, ewidencja urlopów pracowników Inspektoratu
2. W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1 wchodzi:
1) Referent ds. administracyjno – zaopatrzeniowych
2) Referent ds. administracyjno – kadrowych
3) Informatyk
4) Kierowca

§ 15

Tryb pracy Inspektoratu określa szczegółowo regulamin pracy wprowadzony zarządzeniem Powiatowego Lekarza.